Dag 2: Metrodag

26 juli 2015 - Moskva, Rusland

Na een lekker ontbijtje met koffie en donuts hebben we een metro dagkaart gekocht en hebben we erg veel met de metro gereisd. En dat is opzich al een uitje, maar daar meer over later in dit verhaaltje.

We zijn eerst naar het tweede Kremlin gegaan, net buiten de stad. Eerst zijn we daar door de epische vlooienmarkt gelopen. Honderden kraampjes met Russische prullaria. Wil je een bontmuts, een wolvenhuid of een mok met Poetin op een beer, dan ben je op de juiste plaats. Daarna dus naar het kleine Kremlin, wat een leuk schattig plein met allemaal leuke kleurrijke gebouwen. Eerst hebben we een heerlijk ijsje op, want het is hier warm, en daarna zijn we naar het vodkamuseum geweest. Vooral veel flessen te zien, maar je ziet wel dat de Russen trots zijn op hun drank. We hebben ook een versie op met 5% alcohol en dat was eigenlijk veel lekkerder dan de zware versie.

In de middag zijn we met de metro naar het VDNCh gereisd. Daar zijn we eerst het ruimtevaartmuseum binnen gelopen. Het valt op hoe trots de Russen hier op hun ruimteprogramma zijn. Gagarin, de eerste kosmonaut, heeft een enorm standbeeld. En meerdere, voor ons onbekenden, worden op een enorm voetstuk gezet. Ook twee hondjes die de ruimtereis hebben overleefd staan opgezet in het museum. De schaalmodelen maar ook echte capsules die het hebben overleefd.

Na wederom een zebrapad te hebben overleefd kwamen we in een enorm park. Overal veel te grote gebouwen met als enige taak om te imponeren. En dat is bij ons in ieder geval gelukt. Ook erg leuk om de raket, de vliegtuigen en helicopter gezien. We hebben heerlijk een bakkie koffie in het gras onder een boompje kunnen doen. Ook leuk om naar de massa's mensen hier te kijken.

Verder hebben we 's avonds de metro gepakt om naar alle interessante metro stations te gaan. En dat waren er veel! Elk metro station is groots opgezet en met marmer en mosaiek bekleed. Blaak en Beurs zijn er niets bij.

Nu zijn we lekker een Russisch biertje uit een plastic 1.5 liter fles te drinken op het balkon en morgen gaan we het Kremlin en Rode Plein bezoeken.
Hopelijk tot morgen!

Marco