Dag 3: Kremlin en Rode plein

27 juli 2015 - Moskva, Rusland

Wat een slecht weer hadden we 's nachts. Zeus heeft flink met zijn bliksemschichten lopen gooien en ons uit onze slaap gehouden. We hebben ook vanochtend door de regen even op de kamer gerelaxed voordat we op stap gingen. We hebben daarna een heerlijk ontbijtje genoten met een paar appel-, kaneel- en amandel croissantjes en een lekkere koffie. Morgen komen we er weer!

Als eerste stond deze ochtend het Kremlin op het programma. De eerste uitdaging was het kaartje kopen. Misschien doen wij iets verkeerd, maar wat een ongelooflijk onefficient systeem! Er zijn maar een paar kassa's en bij elke kassa moet je een kaartje kopen. Bovendien hebben de kassa's pauze en kun je blijkbaar slechts 45 minuten voor de wapenkamertour een kaart kopen. Die tour doen we dus morgen.

Het Kremlin is prachtig, maar vooral ook imposant! Elk gebouw is groot, oud en nieuw. En het staat vol met oude meuk, zoals we gekscherend zeggen. Elke cathedraal is prachtig en is sowieso imposanter dan elk gebouw in Nederland. Dat is dan voor on gelijk ook de valkuil. De cathedralen staan vol met religieuze fresco's en is alles bekleed met goud. Daardoor begint alles een beetje op elkaar te lijken, maar dat is meer onze schuld.

Na het Kremlin hebben we typisch Russisch geluncht: Pannenkoeken! Lekker met fruit, salade en fruit als beleg. Wellicht gaan we dit nog eens proberen, want we hebben nog niet elke pannenkoek geproeft ;) Het warenhuis waarin we dit proefden is wederom imposant. Erg sjiek en ruim op gezet. Toch behoud het zijn charme door de kleine gangetjes en trappetjes.

Het volgende gebouw dat we bezoeken is volgens ons het allermooiste gebouw van Moskou: de Sint Basilius Cathedraal, die ene met die leuke kleurtjes. Het is een uniek gebouw, gebouwd door Ivan de Verschrikkelijke, om de overwinning op Kazan te vieren. Dat is het enige minpuntje aan het gebouw, het is onpraktisch gebouwd. De benedenverdieping is een doolhof en boven staat het vol met kunst en goud. Allemaal weer veel te pachtig. Er van een afstandje naar kijken blijft betoverend. Vooral 's avonds.

Nadat we nog even in het gras tussen de Russen hebben gechilld zijn we de wijk van het Rode plein ingelopen. We hebben een epische theekruidenzaak gezien en een vijver die vroeger een slachtafvalplaats was. Hoewel het na de ochtend fantastisch weer was geworden, zien we de wolken weer samenpakken. We lopen weer naar het warenhuis en op het moment dat we binnenstappen, komt de zondsvloed naar beneden. Dat hebben we goed gepland dus :) Hier wederom heerlijk gegeten en dan weer terug naar het hostel.

Morgen staat op de planning de wapenkamer, het mausoleum van Lenin en Gorki Park. We hopen op mooi weer en hebben er zin in!

Marco