Dag 22 en 23: Terug naar huus

16 augustus 2015 - Boryspil's'kyi district, Oekraïne

Hallo allemaal,

Het is een verdrietige dag, het is onze allerlaatste vakantiedag. De reisdag tel ik voor het gemak even niet mee. Dat betekent dat dit ook ons laatste reisverslag wordt.

De laatste dag was een bijzonder leuke dag. Eerst namen we afscheid van het winkeltje waar we elke dag broodjes en bier haalden. Vervolgens aten we dit gekochte broodje op een muurtje om daarna een wandeling in de buurt te maken zoekend naar leuke winkeltjes. De gepinde Yuans moeten natuurlijk wel op. Deze laatste dag zijn er nog veel souvenirs gekocht, ook op het vliegveld taxfree.

Tegen het einde van de ochtend liepen we de Confuciustempel en de keizerlijke academie binnen. En wat zag ons oog? De tempel! Amper een Chinees die met een paraplu ons zicht belemmerde. Wat een verademing om rond te kunnen lopen zonder over iemand te struikelen. Mede hierdoor konden we genieten van het complex en waren we onder de indruk. We vonden het misschien wel mooier dan de Verboden Stad.

Na de lunch liepen we de Lamatempel binnen. Dit complex was beduidend drukker, maar aanvaardbaar. Vele Chinezen die drie wierrookstokjes branden voor hun Boeddha. Het complex bestaat uit vijf hoofdtempels. Allemaal prachtig, maar het hoogtepunt staat in de laatste tempel. Een 26 meter hoge, acht meter brede Boeddha, gesneden uit 1! Boomstam. Een geschenk lang geleden van Tibet. Het vervoeren van de stam alleen al kostte drie jaar.

Zoekend naar een leuke wijk met kledingwinkels die inmiddels is platgegooid voor een winkelcentrum, hebben we nog lekker in de airco gelopen in malls. We dachten eindelijk de FAB recordstore te hebben gevonden, maar frustrerend genoeg was hij er niet en niemand die er ooit van gehoord had. Uiteraard waren we hierdoor erg verdrietig en hebben we dat weggegeten op een foodcourt. Dit diner werd afgesloten met de lekkerste mangosmoothie ooit.

We waren ruum op tied op het hostel om zonder stress richting het vliegveld te vertrekken. We hadden alleen misrekend op een dingetje: het is bijna onmogelijk een taxi aan te houden. Hoewel er honderden taxi’s rondrijden zijn ze allemaal bezet of stoppen ze niet voor ons. Een half uur later hadden we er eindelijk een te pakken. Ondanks dat ook deze taxi rechtsaf door rood reed, voelden we ons toch veiliger in deze taxi dan onze eerste in Moskou.

Op het vliegveld ging alles weer traag en hebben we weer geleerd hoe Chinezen de regeltjes precies volgen. Remco had bij wijze van expiriment weer een bom, de powerbank, in zijn tas gedaan. Helaas kon de douane er niet om lachen, vanwege hun egoisme, en ligt de powerbank nu nog in China.
De vlucht richting Kiev ging erg fijn, we hadden op een of andere manier premium economie class plaatsen gekregen. Wat eigenlijk betekent dat we beenruimte hebben. We hebben allemaal meer geslapen dan verwacht, hopelijk verzacht dit de vakantiekater.

We kunnen zeggen dat dit de meest epische vakantie ooit was voor ons. Het blijft lastig om dit te vergelijken, maar zo voelt het op dit moment. Het was, sentimenteel gezegd, een hele levenservaring. Allevier de bestemmingen waren een succes en hadden hun charme op hun eigen manier. Moskou is een grootse stad die overal wil laten zien hoe imposant het verleden is. Het Baikalmeer heeft ons verrast met haar schoonheid en het klimmen en klauteren was geweldig. In Mongolie hebben wij mogen meemaken hoe de mensen daar leven buiten de stad. Bovendien zijn de uitzichten adembenemend. En Beijing heeft laten zien hoe een hectische Aziatische is en hoe oud en nieuw door elkaar kan lopen.

Iedereen bedankt die ons blog heeft bijgehouden en bedankt voor de reactie!

Groeten vanuit Kiev,
Marco, Remco, Erwin en Vincent

1. Yolanda:
    16 augustus 2015
    Welkom thuis mannen!! En bedankt voor de mooie verhalen, het voelt bijna of ik nu deze reis ook van mn to-do lijstje kan strepen… ;-)