Dag 19 en 20: Verboden Stad en terrasje

13 augustus 2015 - Beijing, China

Hallo allemaal!

Mijn verhaal begint bij gisteravond. Remco heeft beschreven dat we in de bus zaten op weg naar Beijing. Aangezien we nog een hele avond hadden, zijn we richting het olympisch dorp gegaan.
Hier hebben we eerst in een kwalitatief hoogstaand restaurant gegeten. Aangezien het eten hier niet eens duur was, was dit de hoogste kwaliteit/prijs verhouding van onze vakantie. Wel heel grappig was dat ze er echt geen enkel woord Engels konden en ze waren ook niet heel goed in het tellen van onze vingers (zo kregen we 4 bier en 4 water in plaats van 3 bier en 1 water). Volledig verzadigd gingen we op weg naar het nationale stadion. Dit zag er mooi uit in het donker. We dachten even snel een foto te nemen en weer weg te kunnen. Het stikte hier echter van de chinezen (echt heel veel en we hebben nog geen 10 westerlingen gezien) en zij willen allemaal met ons op de foto. Een aantal fotoshoots verder konden we dus eindelijk richting ons hostel :).
We gingen vroeg slapen, want we stonden vroeg op vandaag. Dit omdat het echt ontzettend warm en benauwd is. Voor vandaag werd er 37 graden verwacht. Dat in combinatie met de vochtigheid zorgt voor een chronische loomheidsaanval, dus – zo hadden we bedacht – kunnen we beter zo vroeg mogelijk beginnen aan onze bezoek van vandaag: de Verboden Stad. Zodoende waren we iets na 9 uur binnen de Verboden Stad!
Ondanks dat we ‘vroeg’ waren, stikte het al van de chinezen. Ook nu vroegen ze ons op de foto, maar dit keer hadden we er geen zin, dus zodoende dropen ze teleurgesteld af. Daarnaast irriteerden we ons aan de stomme paraplu’s/parasols van de Chinezen. Ze gebruiken die voor de zon. In onze ogen is dit totaal nutteloos. Ten eerste krijg je een lamme arm. Daarnaast wordt de zon al tegen gehouden door de smog. Bovendien is het moeilijk irritant voor de omstanders. Tot zover he negatieve nieuws :). De Verboden Stad is indrukwekkend. Enorme paleizen die met een ongelooflijke detail zijn afgewerkt. Wat dat betreft hebben we onze ogen uitgekeken en veel foto’s gemaakt.
Een paar uur later hadden we met een doorweekt t-shirt de verboden stad verlaten; de zon had inmiddels zijn hoogtepunt bereikt. We liepen gelijk op de zogehete Kolenheuvel ten noorden van de Verboden Stad naar boven. Hier hadden we een mooi overzicht over de Verboden Stad. Dat was een mooi gezicht. Deels jammer dat de Verboden Stad deels schuil ging in de smog, hoewel dit aan de andere kant ook het verhaal vertelt van Beijing.
Na een uitgebreide lunch – we vonden dat we dit verdiend hadden :) – zijn we het Bei Hai park ingelopen. Aangezien we allemaal op Remco na last hadden van enorme loomheid (met de hitte was het niet te doen), heeft Remco ons naar de cafeetje aan het water gebracht (of misschien is ‘gesleept’ een beter woord) waren we heerlijk konden zitten in de schaduw van een boom.
Hier hebben we een groot deel van de middag doorgebracht zodat het vocht- en cafeïne niveau weer op peil konden worden gebracht. En hier hadden we ook genoeg tijd om terug te kijken om de vakantie :). En zo ontkwamen we dus ook niet een de vegelijking van he Kremlin en de Verboden Stad. Beiden vormden het centrum van een enorme stad/land. Verder is het lastig om overeenkomsten te vinden, afgezien van de enorme rijkdom dit te bewonderen is. Persoonlijk vonden wij het Kremlin mooier. Dit omdat het Kremlin in onze ogen meer organisch tot stand is gekomen terwijl de Verboden Stad meer een architectonisch wonder is (dit wordt alleen al geïllustreerd door het feit dat de Verboden Stad uit precies 9999 kamers bestaat (het getal van oneindigheid), waarbij gezegd moet worden dat een ruimte tussen 4 zuilen ook als kamer telt). Daardoor bevat het Kremlin meer verscheidenheid; iets wat wij goed konden waarderen (is wel echt onze mening :P).
Verder hebben we ons enorm vermaakt met andere Chinezen tijdens onze middagpauze. Aangezien wij kennelijk een attractie vormen voor de chinezen (lange westerlingen waarvan twee met blond haar en twee dezelfden), besoten wij om het om te draaien. Met de gopro om het meer gericht besloten we alle Chinezen toeristen (zeker 99% van de toeristen is Chinees) die in een bootje rond dobberden te begroeten. Dit leverde zeer vermakelijke taferelen op en toonden ook dat veel Chinezen bijzonder vriendelijke mensen zijn.
Toen het qua temperatuur beter te doen was, hebben we nog wat aan sightseeing gedaan. Een paar leuke typische Chinese straatjes hebben ons bij ons hostel gebracht waar ik nu dit verhaal typ.
Genietend van een drankje sluiten we deze avond af. En zo komt het besef dat de vakantie toch bijna ten einde is. Nog twee dagen en dan zit de vakantie erop. Het is toch wel erg snel gegaan, maar we hebben ook ontzettend veel gedaan en gezien! Komende dagen willen we in ieder geval nog wat tempels bezoeken (Confuciustempel en Lamatempel) en het voormalig zomerpaleis van de keizer. Komende dagen zullen we ons dus nog zeker vermaken!

Groeten namens ons allen vanuit het warme Beijing,
Erwin