Dag 1: Bijnadoodervaring

25 juli 2015 - Moskou, Rusland

Hoi allemaal,

Ik wil jullie ten eerste geruststellen, we zijn allemaal veilig in ons hostel en genieten van ons welverdiende Hoegaarden witbiertje. Het is gelukt om hier te komen, maar het ging niet helemaal zonder slag of stoot. We hebben al flink wat beleefd en we gaan dat proberen in een klein verhaaltje te zetten, want we zijn moe en willen naar bed :p

Het was vroeg opstaan vanochtend voor ons, omdat ons vliegtuig al om half tien vertrok op Schiphol. Alles verliep vlekkenloos, ondanks dat Schiphol sinds kort een automatisch systeem heeft om je bagage in te checken. Het had een succespercentage van 33%... De eerste vlucht ging naar Kiev en het was fijn om gelijk zonder Nederlanders in een vliegtuig te zitten. Vincent voelde zich zo op zijn gemak dat hij tomatensap bestelde om te proeven. Ik wil jullie bij deze allemaal waarschuwen, drink geen tomatensap! Het is het smerigste wat we in tijden hebben geproefd... Nadat de boordcomputer ons netjes had geland, volgde een oorverdovend applaus. Blijkbaar is nog niet iedereen zeker dat een vliegtuig naar Oekraine ook echt land.

Helaas kwamen we er op Kiev achter dat onze volgende vlucht met een uur vertraagd was. Niet echt een probleem, maar wel jammer. Remco heeft de pijn verzacht door een paar koffie latte te bestellen voor ons. De vlucht naar Moskou was een stukje minder van kwaliteit. Ik zat naast de wc en die stonk als een dixie. Maar misschien mag ik niet klagen als ik in Class W zit... Eenmaal geland en weer een applaus verder kwam het spannende moment, mogen we Rusland in? Na een en al hectiek bij de douane en flink wat moeilijk kijken mochten we verder. Het is gelukt! We zijn in Rusland!

Eenmaal in de hal aangekomen worden we besprongen door mensen die ons een taxirit willen verkopen. Opzich niet erg, want we willen een taxi, maar wel wrg opdringerig. Hij wil ons een taxirit verkopen voor 120 euro. Nou hebben wij gelukkig ons huiswerk gedaan en na een flinke discussie en het aantal keren weglopen van ons krijgen we de prijs naar 50 euro. Wel een schouderklopje waard denk ik.

De taxi chauffeur die we krijgen is wel dubieus. Na al een aantal vreemde acties op de snelweg, deed hij in de stad wel heel iets frappants. We hebben al veel dingen meegemaakt wat taxi's betreft maar dit sloeg alles! De beste man miste een afslag op de snelweg en wat doe je dan? Dan zet je hem natuurlijk in z'n achteruit.... Na een bijna aanrijding en dus een bijnadoodervaring verder konden we weer de weg vervolgen. Maar we zaten niet meer lekker in de auto, uiteraard.

Nadat een levend standbeeld Erwin liet schrikken vonden we ons hostel en het ziet er prima uit. We hebben heerlijk gegeten bij een burgertent en besloten wat we morgen gaan doen. We gaan naar het tweede kremlin en het ruimtevaartmuseum. Het beloofd een mooie dag te worden en misschien komt er weer een verslag.

Groeten,
Marco