Dag 6 t/m 10: Zwemmen in Siberie

2 augustus 2015 - Irkutsk, Rusland

Hallo allemaal,

Jullie hebben al een tijd niet van ons gehoord doordat we afgesneden waren van de wereld door het gebrek aan wifi. Maar om het goed te maken komt er nu een verslag van de afgelopen vier dagen die wij hier in Irkutsk hebben doorgebracht.

Het begon allemaal met de vlucht van Moskou naar hier. De vlucht was vervelend omdat het ‘s nachts was en we daarom moesten slapen. Dit lukte niet geweldig. Op het vliegveld hadden ze een mooi systeem waarbij gecontroleerd werd of jouw baggage wel echt van jou was. En toen ontmoetten we onze nieuwe held, Anton onze tourgids. In tegenstelling tot de meeste Russen spreekt hij vloeiend Engels en we hebben de afgelopen dagen dus veel met hem kunnen praten en geleerd over Rusland. Bovendien heeft hij ons elke dag van de Russische keuken laten genieten. Erg stevig en erg lekker met aardappel gerechten en soepen.

We stapten in in de epische jeep van Anton, een Toyota Landcruiser van 30 jaar oud. Er staat 220000 km op de teller, maar we vermoeden dat hij het klokje rond is gegaan. Na een kleine rondtocht door Irkutsk gingen we 250km rijden naar onze bestemming, het Baikalmeer, het grootste meer ter wereld. Eerst 200 km over een snelweg en de rest crossen en door elkaar geschud worden over landweggetjes. We hebben mooie uitzichten gehad en prachtige foto’s kunnen maken. Na nog een kleine boottocht konden we onze tent opzetten in een prachtige baai, waarin we bijna de enige waren. Het was echt wild kamperen. Water haalde je uit het meer en poepen deed je in een gat. Verder was water geweldig om te zwemmen, mits je van koud water houdt. ‘s Avonds deden we nog een biertje bij het kampvuur, met dennenappels, waarna we probeerden te slapen op onze flinterdunne matjes.

De volgende dag zijn we de tientallen meters hoge kliffen opgeklommen. Af en toe was het goed opletten waar je je voeten neer zette, voor je het wist was je sneller beneden dan je lief is. Na een mooie tocht kwamen we in een grot waarbij je je echt in moest wurmen. De grot werd vroeger gebruikt om dieren in te offeren en we konden daar botten en potscherven vinden. We hebben zelfs een nieuw stukje ontdekt, maar de kloof van 8 meter diep vonden ook wij te veel risico. Overigens zijn in de regio vele muurtekeningen te vinden van voor Christus.

We hebben verder nog een boottocht gemaakt langs de kust in een soort speedboot om het ei van Columbus te vinden en in een enorme natuurlijke kuil gezeten waar geen enkel geluid meer te horen was. Na weer een avond bij het kampvuur hebben we weer een poging gedaan te slapen.

De volgende dag zijn we het kamp gaan opruimen om te verplaatsten naar een ander kamp. Eerst hebben we nog een eeuwenoud Mongools muurtje gezien en later zijn we gaan zwemmen in een rivier. Dat was qua temperatuur namelijk wel te doen, vonden drie van ons. Na een leerzame hobbelige rit zetten we onze tent neer op de top van een klif. Het uitzicht was weer geweldig. Nog nooit heb ik op zo’n mooie locatie geplast. De wind was echt heel hard. Naar onze schatting windkracht 5. Wederom hebben we dus een poging gedaan om te slapen, maar het was een uitdaging.

De volgende ochtend hebben we het kamp weer afgebroken en zijn we naar de volgende grot gegaan. Ook hier was het weer erg wurmen en af en toe gevaarlijke toeren uithalen, maar de beloning was groot. Prachtige ijswanden met ijskristallen en stalagmieten en tieten van ijs. Ook hebben we later op de dag weer een steile helling beklommen om van het prachtige uitzicht te genieten.

Na een lange terugreis hebben we onze gids duizendmaal bedankt voor deze gewelige ervaring. Deze reis staat erg hoog op ons lijstje met meest epische bestemmingen en we willen het iedereen aanraden te doen. De drempel is hoog, maar de beloning hoger.

We hebben inmiddels de tickets voor de trein en we vertrekken morgen naar Mongolie. We zijn erg benieuwd! We hebben geen idee wanneer we weer een veslag kunnen plaatsten, maar houd het dus in de gaten.

Groeten vanuit Siberie,
Marco

1. Yolanda:
    6 augustus 2015
    Hey mannen, wat een leuke verslagen!! Ik zie dat er weinig op gereageerd wordt, maar ik weet dat meerdere mensen het lezen en dat ook nog eens leuk vinden! ;-)
    Veel plezier verder! x
  2. M.R.E.V.:
    9 augustus 2015
    Hey Yo,
    Bedankt voor je bericht namens ons allemaal. We blijven ons best doen verslagen te blijven posten!