Dag 4: Oude meuk en Lenin :)

28 juli 2015 - Moskva, Rusland

Hallo allemaal,

Vandaag begon al heel vroeg; de wekker stond om 7 uur! (Voor vakantie toch wel erg vroeg vonden wij.) We hebben ons wederom volgegeten met croissant alvorens we op weg gingen naar het kremlin. Aangezien het nog vroeg was, hoefden we niet lang in de rij te staan voor de tickets van de wapenkamer.

Voor wie het niet weet, de wapenkamer is een groot gebouw met allemaal oude spullen. Maar niet zo maar spullen. Voornamelijk rommel van de leiders van Rusland. Het varieerde van kleding en wapens tot versieringen en koetsen. En één ding is zeker, als de waarde van de wapenkamer omgezet kan worden in geld voor Griekenland, dan is Griekenland uit de problemen. De hoeveelheid diamanten en kilograms goud zijn niet te bevatten. We hadden nog special een rugtas om wat mee terug te nemen, maar gezien de bewaking hebben we er toch maar vanaf gezien…

Na de wapenkamer zijn we naar het Lenin Mausuleum gegaan waar Lenin dus opgebaard ligt (of is het een wassen beeld?) Het was een aparte ervaring en het wachten was zeker er moeite.

Na de lunch (pannenkoeken) zijn we een zelfbedachte tour door een wijk van Moskou gaan lopen. Eerst was er het arcade museum (bijzonder grappig museum met oude Sovjet-speelautomaten met o.a. torpedo schieten en een race spel voor vier spelers (Vincent verloor elke keer)). Hierna volgde het enorme Bolsjoitheater (gewoon weer een enorm gebouw :P). Na nog meer oude gebouwen zijn we een drankje gaan doen. Dit bleek (alweer) goed gepland, want het ging regenen en nietbzo zachtjes ook.

Toen het droog was, zijn we naar het TSUM gelopen; een enorm warenhuis waar wij ons enorm pauper voelde omdat alles echt veel te duur was. Gelukkig vonden we hierna en warenhuis dat meer gericht was op ons budget met een foodsquare. Hier was ook nog een enorme legoafdeling en een puzzel van 33600 stukjes (5.7 bij 1.5 meter!) dus wij hebben ons uitstekend vermaakt.

Hierna zijn we nog naar een enorme kerk geweest voor mooie foto’s. Deze ‘verlossers kerk’ is enorm en is recent herbouwd, aangezien Stalin de onspronkelijke kerk had platgegooid (hij had het plan om hier een gebouw van 300 meter met daarop een 100 meter hoog beeld van Lenin te plaatsen).

Deze lange dag sluiten we af met een heerlijk wijntje uit de Krim (is het nu een wijntje uit Rusland of Oekraine?) en 1 liter blikken bier van Denemarken 

Gegroet!
Erwin